Diversen

Introductory video

Adam Gilbert

https://youtu.be/9gLgaOSaSMA                                       

Mindmap

Rhetoric xMind

Kernonderwerpen

  • De dragende structuur van een redevoering, toegepast bij het componeren (Inventio, etc.)
  • Affetti en Affektenlehre
  • Musica Poetica en Figurenlehre
  • Algemeen
  • Boodschappen, symbolen en attributen in beeldende kunst, 

 

Oxford Music Online

Rhetoric and Music 

https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.43166

Cambridge Histories Online

Music and rhetoric

https://doi-org.access.authkb.kb.nl/10.1017/CHOL9780521623711.029 

JSTOR

Dufay as Musical Orator - Willem Elders

DOI: 10.2307/938982
 
Analysis of a madrigal by Ciprian de Rore
Early Music Sources dot com
 
Listening Examples
Word-tone painting: listening for analogies and "musical attributes"
 
St. John's Passion - J.S. Bach (part 1 and first recitative)
Stabat Mater - Pergolesi (part 1)
 
Mozart - In quali eccessi etc. from Don Giovanni
https://youtu.be/estcCKKh6cc (Cecilia Bartoli)
 
Biber Rosary Sonatas (Annunciation)
 

Het houden van een redevoering 
 
William Shakespeare - Julius Caesar 
 
Versie door ... Marlon Brando! ;-) (YouTube)
 
Vergelijking twee uitvoeringen van een Bach cellosuite (G majeur)
 
Lucia Swarts op allofbach.com
Misha Maisky op YouTube
 
 

Iconografie
 
Roelof van Sraten - An Introduction to Iconography (ebook KB.nl)
 
  • Personificatie
  • Allegorie
  • Symbolen, attrributen, symbolische representaties
Panofsky schema
 
Door het leggen van associaties en het maken van analogieën zijn principes uit de iconografie overdraagbaar op muziek.
Dit wordt uitgewerkt in o.a. Affektenlehre en Figurenlehre (Musica Poetica)
 
J.S. Bach - Et Incarnatus est
J.S. Bach - Crucifixus
J.S. Bach - Et resurrexit
parts from vocal score IMSLP
Spotify: Gardiner
 
 
 

Bij Contextuele Studies gebruiken we verschillende kennisgebieden of kennisdomeinen, die binnen contextuele studies niet als aparte vakken worden onderwezen.

Dat zijn:

  • Geschiedenis (muziekgeschiedenis, cultuurgeschiedenis en algemene geschiedenis)
  • Analyse
  • Aspecten van harmonie
  • Aspecten van contrapunt

We putten hieruit wanneer dat nodig en relevant is in relatie tot het onderwerp van dat moment, en wanneer we bezig zijn met onderzoek.

Dit betekent bijvoorbeeld dat we bij Contextuele Studies praten over aspecten van harmonie en aspecten van contrapunt die illustratief zijn op dat moment.

Het leren schrijven van Harmonie en Contrapunt wordt onderwezen in aparte vakken/modules.

In Contextual Studies we use different knowledge domains, which are not taught as separate disciplines. They are:

  • History (musical, general and cultural)
  • Analysis
  • Aspects of harmony
  • Aspects of counterpoint

We draw from them when necessary and relevant in relation to the musical topic on the agenda of that moment, and when doing research.

This means for example for harmony and counterpoint that we talk about aspects of harmony and aspects of counterpoint which are illustrative on that moment.

Harmonic and contrapuntal writing as a discipline and technique are taught in separate courses.