Fin de Siecle

Beste studenten:

Ons thema laat zich niet in een kennistoets van 1,5 uur proppen, vandaar dat de afsluiting geschiedt met een verwerkingsopdracht.

Onderstaand de vragen voor de afronding van het thema Fin de Siècle. Je mag ze samen uitwerken en inleveren. Graag de namen erbij :-) en insturen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en NIET via Facebook :-).

Onderdeel van de beoordeling is ook dat je zaken in fatsoenlijk Nederlands adequaat onder woorden brengt. Schrijf dus goed lopende zinnen. Dus "zeg maar": geen "kwebbeltaal" dus. Graag. Overigens: ook geen "telegramstijl". Als ik u niet ontrief... ;-)

Ik wil voorstellen dat we aan de analyses werken in de les van 20 en 27 januari 2023. Dan kunnen jullie vragen stellen en ik kan kan jullie voor zover nodig een beetje gidsen. Het is wel handig dat je een start hebt gemaakt met de analyses. Blanco komen heeft niet zoveel zin; ik wil met mijn vragen kunnen aansluiten bij wat jullie zelf hebben ontdekt. 

Inleverdatum: zondag 5 februari 2023.

ALGEMENE VRAGEN

1. Op de periode die bekend staat als het Fin de Siècle, wordt in later tijden met enige weemoed teruggekeken. Men spreekt zelfs van een "belle époque". In onze lessen hebben we gezien dat aan het Fin de Siècle zowel positieve als negatieve waarderingen werden verbonden. (10)

Omschrijf en verklaar de term Fin de Siècle (3).
Geef een aantal voorbeelden van wat er zoal positief en negatief werd gewaardeerd in deze periode (4).
Door welke belangrijke historische (en politieke) gebeurtenissen in Europa wordt deze periode (ongeveer!) begrensd? (3)

2. Art Nouveau wordt in deze tijd een belangrijke uitingsvorm. (10)

a. omschrijf wat Art Nouveau is en waaraan je het kunt herkennen (2)
b. op welke wijze is deze stroming zichtbaar geworden in de openbare ruimte van steden in Europa? (2)
c. wat was er nieuw aan de Art Nouveau in vergelijking met de gevestigde kunst? (2)
d. waar word je in het Groningse straatbeeld nog herinnerd aan deze periode? Voeg drie afbeelding bij .(2)
e. Wat is de Arts & Crafts movement en waarom wordt deze vaak in één adem genoemd met Art Nouveau? (2)

3. De volgende schilderijen moeten gekoppeld worden aan een stroming/stijl die we in de les hebben besproken:(30)

Je vindt ze in de volgende zip-file: FdS.zip.

De keuzemogelijkheden zijn:

  1. impressionisme
  2. sociaal realisme
  3. realisme
  4. pointillisme
  5. expressionisme
  6. pre-rafaëlieten
  7. symbolisme
  8. cubisme

Maak je keuze en onderbouw deze kort (trefwoordsgewijs) door te verwijzen naar essentiële kenmerken. De naam van de schilder is meegenomen, maar niet noodzakelijk. 

Koppeling (10)
Onderbouwing (10)

4. Tijdens de lessen hebben we vergelijkingen getrokken tussen de opera van Debussy en boeken en films. (20)

Kies een van de volgende titels (boeken of films) en ga in op een aantal (minimaal drie maximaal vijf) symbolistische aspecten. (20)

  1. The Lord of the Rings trilogie van Tolkien
  2. Harry Potter cyclus (7!) van J.K. Rowling
  3. The Matrix trilogy
  4. Star Wars de oorspronkelijke trilogie
  5. Een boek of film naar keuze met overduidelijke symbolistische kenmerken (dat is dus meer dan "alleen maar" het gebruik van symbolen!).

ANALYSE 

1. Aan de hand van Isle Joyeuse zijn we uitgebreid ingegaan op vorm- en compositieprincipes bij Claude Debussy. Die principes zijn ook te vinden in de volgende compositie: (40)

Debussy Cloches a travers les feuilles Images book 2.pdf  

Spotify link: Pierre-Laurent Aimard

Beantwoord de volgende vragen en lever ook de partituur met aantekeningen in (digitaal, dus gescand of bewerkt met een pdf-editor). Verwijs in je antwoorden naar de partituur.

  1. Waar zitten de geledingspunten in deze compositie?
  2. Hoe komen ze tot stand (met welke middelen gerealiseerd)?
  3. In wat voor vormschema resulteert dit? Maak desnoods een tekening :-).
  4. Illustreer met welke toonladders en toonreeksen Debussy werkt.
  5. In de lessen hebben we het uitgebreid gehad over de harmonieën en de manier van stemvoering bij Debussy: ga daar aan de hand van deze compositie op in. Denk daarbij aan zijn uitspraak: "Ik doe eigenlijk niets nieuws, ik zet het alleen een beetje anders op papier".
  6. Illustreer aan de hand van deze compositie hoe principes van gulden snedeverhouding en symmetrie worden toegepast. Kies een basiseenheid (notenwaarde) om te kunnen rekenen (kan zowel kwartnoot als halve noot zijn). Let op bij gelijkblijvende puls en een veranderende notenwaarde (4/4 en 12/8).

 2. De tweede analyse gaat over "Ondine" uit de tweede serie Préludes (40)

Ondine PDF

Spotify link 

Dit werk is een typische rijvorm: een groot aantal korte segmenten.

  1. Waar zitten de geledingspunten in deze compositie?
  2. In wat voor vormschema resulteert dit? Maak desnoods een tekening :-).
  3. Illustreer met welke toonladders en toonreeksen Debussy werkt.
  4. Heeft de titel "Ondine" nog een betekenis?
  5. Kun je die  in de muziek terugvinden?

Debussy en het symbolisme:

de opera Pelléas et Mélisande op een libretto van Maurice Maeterlinck

Concept Map van het libretto JPG

Vocal score PDF

Orchestral score PDF

Opera Guide PDF

Maurice Maeterlinck (wikipedia-artikel)

Proloog LotR (youtube)

Libretto F-N PDF

Esa Peka Salonen over P&M

Simon Rattle over P&M

Pelléas et Mélisande explained (Spotify)

Symbolism in 10 minutes ... video

The opera Youtube

Aspecten van Tonaliteit

Toonladder

Toonsoort

Harmonie en Stemvoering

 

Pitch-Class Set Genera

Diatonische Genus

Hele Toon Genus

Chromatische Genus

Octatonische Genus

Pitch Class Set Analyse

Pitch Class Set Table

Tekstuitdrukking met behulp van Pitch Materials (Toonhoogtes en toongroepen)

Het Leitmotiv aangepast

 

Psychologische Velden 

Psychologische velden Parks

Psychologische velden en genera

Psychologische velden en genera

Verandering in pitch material gerelateerd aan karakters en dialogen in de 5e akte van P&M

(overzicht uit Richard S. Parks)

Form and proportion: "Intelligent Design" by Debussy

Scans Howat PDF

Symmetrie 

Fibonacci & Gulden Snede

Eenheid van toonmateriaal

Tweedeligheid - driedeligheid (metrum)

Cloches à travers les feuilles (Images 1907) PDF-score