Nicholas Cook - Analyzing Music in Sonata Form
Questions from chapter eight of
A Guide to Musical Analysis.
Cook, N. (1987). 
A guide to musical analysis. London: J.M. Dent & Sons Ltd. Braziller.


Hoe samenhangend is het materiaal dat gepresenteerd wordt in de expositie?
Zijn er duidelijke contrasten tussen thematisch en niet-thematisch materiaal?
Contrasteren de thema's sterk ten opzichte van elkaar?
Hoe worden de overgangen tussen de verschillende gebieden van expositie vormgegeven?
Wordt de modulatie ingezet om de verschilende toonsoortgebieden van elkaar te scheiden of met elkaar te verbinden?
Valt het tweede themagebied samen met de beweging naar een nieuwe toonsoort of bevestigt dit een beweging die al voltooid is?
Wat is het tonale en het thematische plan van het deel?
Zijn er duideijke vormdelen/segmenten te onderscheiden?
Wanneer wordt er begonnen met het impliceren van de hoofdtoonsoort?
Wordt de tonica gebruikt in de doorwerking, en als dat zo is: hoe?
Is er sprake van nieuw materiaal (in de doorwerking)?
Wordt het begin van de reprise gemarkeerd door een caesuur?
Wordt dit punt gebruikt al een structurele "oplossing/ontknoping"?
Waar is het hoogtepunt in het spanningsverloop?
Op welke manier verschilt de reprise van de expositie en waarom?
Is er belangrijk materiaal dat niet in de hoofdtoonsoort wordt gepresenteerd?
Als er een coda is, wat er gebeurt daar dan?
Heeft dit invloed op het spanningsverloop van het deel?
Op welke manier verhouden lengtes van frasen zich met het schema van de sonatevorm?
Wat zijn de verhoudingen tussen de verschillende vormonderdelen?