Harmonie

In de gangbare westerse muziek is het werken met samenklanken een van de meest karakteristieke kenmerken. Door de eeuwen heen zijn daarbij verschillende benaderingen gebruikt. De betekenis van de term harmonie die daarbij gebruikt wordt gaat terug op het griekse begrip harmonia, dat destijds primair mathematische en filosofische connotaties had. Vanaf de zeventiende eeuw tot op de dag van vandaag is de zogenaamde drieklanksgebaseerde muziek (triad-based music) overheersend. De harmonieleer ontwikkelde zich tot een aparte theoretisch-praktische discipline. De belangrijkste coderingssystemen die in de loop der tijd zijn ontwikkeld zijn:

  • continuo-notatie
  • trappenbecijfering
  • functiecodering
  • akkoordsymbolen

Concepten (Grove): 

  • akkoord
  • akkoordomkering
  • dissonantie
  • (bouw & relaties tussen tonen)
  • tonaliteit
  • toonsoort

Article on harmony Oxford Music Online: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.50818

 

sudominantvarianten met (4) in de bas MAJEUR.jpeg

sudominantvarianten met (4) in de bas MINEUR.jpeg

Bron: William E, Caplin, Classical Form

 

caplin classification of cadences.jpg

rule of the octave.png

rule of the octave example.png

 

Check de video op earlymusicsources.com

from modes to major-minor

scale pattern in bass line, ascendign and descending.

perfect and inperfect harmony (1:26)

(1) and (5) perfect harmony (3 5) 

the rest imperfect (3 6)

7 of (5) at first ornamental (passing note) later part of the V7 chord

the "dominant" flavoured elements (containing (7).

releation between (1) and (3) and (5) and (7). (2:50)

the diminished fifth and cadences (3:46)

elements of clausulae in RO (6:00)

Sanguinetti example

sang 9.10.jpg

 Sanguinetti example realisation

sang 9.11.jpg

majeur

mineur