Beste studenten,

Voor de afronding van het tweede semester is er (naast je werkstuk...) een huiswerkopdracht, die je individueel maakt en inlevert.

Dat inleveren kan en mag tot 5 juli (2021). Dat geldt ook voor het contextuele werkstuk.

Deze huiswerkopdracht bestaat uit drie onderdelen:

1. Geschiedenis: (gelinkt aan A History of Western Music)
  2. Analyse: het analyseren van een track naar keuze uit de volgende playlist:
  3. Harmonische analyse: 2 Bachkoralen en een Schubert fragment

1. GESCHIEDENIS

We hebben de hoofdstukken 25, 26 en 29 behandeld. Beantwoord de volgende essayvragen en lever deze in als een tekstbestand (Word o.i.d.).

25.1 Wat zijn de belangrijkste veranderingen die hebben geleid tot het benoemen van de negentiende eeuw als de eeuw van de romantiek? Leg tevens uit waarom de woorden “romantisch” en “romantiek” weerbarstig en moeilijk te definiëren zijn (volgen de schrijvers).

25.2 Beschrijf wat de bijdrage van Schubert, Schumann en Mendelssohn aan de romantische muziek is geweest.

25.3 Chopin en Liszt zijn de twee “reuzen” van de pianomuziek in de negentiende eeuw. Wat zijn hun belangrijkste bijdragen en waarin onderscheiden ze zich van elkaar in hun composities voor solo piano?

26.1 Waaruit blijkt dat de kamermuziek in de negentiende eeuw een hoge vlucht nam? Wie zijn belangrijke hoofdrolspelers en wat waren hun bijdragen?

26.2 Wat is de betekenis van Hector Berlioz en Liszt voor de orkestmuziek geweest? Betrek ook hoofdstuk 29 hierbij.

29.1 Brahms wordt als DE tegenhanger van de “New German School” gezien. Leg uit waarom dat zo is.

29.2 Leg uit waarom Bruckner, Richard Strauss en Hugo Wolf gezien worden als “volgelingen” van het gedachtengoed van de “New German School”.

2. ANALYSE

Kies uit de playlist 1 fragment en analyseer dat m.b.v. werkmodel 6 en 8. Te vinden op skole.nl bij werkmodellen.

Van elk deel is een partituur in deze zip-file.

1. Maak aantekeningen in de partituur en geef in een tekstbestand een vormschema/letterschema met commentaar in steekwoorden.
  2. Welke toonsoorten kom je onderweg tegen? Omcirkel de cadensformules en geef de akkoordsymbolen en trapcijfers ervan.

Lever partituur en tekstbestand in.

3. HARMONIE (2 Bach koralen en een Schubert fragment)

Deze koralen komen rechtstreeks van skole.nl, ; beluister ze ook als je eraan werkt!

MP 54 (PDF): Noteer alle akkoordsymbolen boven de balk, en binnen de kaders onder de balk de trapcijfers van de cadensformules.

MP 17 (PDF): omcirkel en benoem de versieringstonen (wisseltoon, doorgangstoon, voorhouding) in het koraal

Schubert fragment (PDF): noteer alle akkoordsymbolen boven de balk van de eerste tel van elke maat tot maat 17.

NB Werken met een PDF-editor (Adobe of vergelijkbaar) is aan te raden, maar als je op papier werkt maak dan een leesbare scan of een foto.