Les 2

Hoofdstuk 18 uit AHWM

De 18e eeuw kent twee muzikale "werelden" die elkaar in de tijd overlappen:

  • Barok (de late barok) 
  • Klassieke tijd (met onder andere de "galante stijl" en tegen het eind van de eeuw de "Weense klassieken"  Haydn, Mozart en (de vroege) Beethoven).

Het muzikale idoom (majeur-mineur) is gedurende de hele eeuw gemeenschappelijk en leidend.

De barok als geheel loopt globaal van 1600-1750 en kent een grote diversiteit aan muziek. De opkomst van opera (rond 1600 in Italië) is erg belangrijk.

Analyse: ritornellovorm als voorbeeld van een rijvorm. Concerto als vorm met drie delen: snel-langzaam-snel

Sequens en harmonische sequens.

Modulatie.

Harmonie: de cadens, harmonische functies, trappen, 4-stemmige zetting (SATB), continuo-notatie, Rameau.

Context: Italië als 1 land bestaat nog niet, datzelfde geldt voor Duitsland. Frankrijk is een centraal bestuurde monarchie. Oostenrijk-Hongarije is een keizerrijk.

Muziek is voor het overgrote deel functie- en contextgebonden. Stad (publieke ruimte), Kerk, Hof.

Er is uiteraard sprake van musiceren in de huiselijke kring, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Klavierinstrumenten: klavecimbel, clavichord, fortepiano, orgel.

Strijkinstrumenten: darmsnaren, strijkstok, toets, geen kinsteun, cello zonder "punt"

Blaasinstrumenten: hobo, traverso, fagot, klarinet, (natuur)hoorn, (natuur)trompet), pauken. Grote verschillen in vergelijking met "moderne" versies van deze instrumenten

Kerkmuziek draagt de sporen van de reformatie: naast de Rooms-Katolieke kerk, zijn er protestanse stromingen: Luthers, Calvinistisch, Anglicaans, 

Luistervoorbeelden:

Vivaldi RV 365 

Rameau Ouverture Pygmalion


Les 1

Bespreking en uitleg rondom het horizontale menu van www.skole.nl over de inhoud van het vak.

Luisterend observeren en (contextuele) vragen stelllen aan de hand van 

Neville's Waltz (Patrick Doyle) (PDF) (Spotify)

Goblet of Fire Film Poster

en

Saltarello (Dufay) (Spotify)

DufayBinchois