Als je moeite hebt met bestuderen en "leren" van hoofdstukken uit het geschiedenisboek, dan is de volgende benadering wellicht iets voor jou:

Heb je de hard-cover editie gekocht?

• Ga naar de site van de uitgever www.wwnorton.com
  • Log in met je account
  • Zoek het boek A History of Western Music
  • Ga naar Study Space
  • Kies het hoofdstuk dat je wilt bestuderen

Ga anders naar het materiaal op moodle.skole.nl (iets minder uitgebreid, maar toch waardevol).

1. Begin met het luisteren naar de muziekvoorbeelden uit de Playlist en let goed op componist, titel en bezetting
  2. Gebruik de flash cards, deze gaan over kernbegrippen met hun definities. Flash cards kun je ook downloaden.
  3. Gebruik de multiple choice vragen:
    verzamel de goede antwoorden,
    combineer de vragen met de goede antwoorden: op die manier bouw je een verzameling kernzinnen op met een hoge informatiewaarde,
    print deze kernzinnen
    je kunt ook schermkopietjes maken van elke vraag met het correcte antwoord (cmd+shift+4 met Apple), de afbeelding wordt dan op je bureaublad geplaatst
  4. print de chapter outline:
    gebruik markeerstiften met verschillende kleuren voor het markeren van
    personen
    gebeurtenissen
    plaatsen
    kernbegrippen enzovoorts.
  5. Lees het hoofdstuk in het boek ten maak een lijst van:
    rood gedrukte woorden in de marge
    vet gedrukte woorden in de hoofdtekst printed words in the main text
    titels van hoofdstuk, secties en pagrafen
    print die lijst
  6. Probeer een grafische weergave (een tekening...) te maken van je verzamelde informatie tot nu toe in de vorm van een mind map of Concept map CMapTools is een ideaal en gratis programma om dit te doen.
  7. Als je Concept Map klaar is, print hem dan en hang hem op op een zichtbare plaats waar je veel bent of langskomt: de koelkast, de keuken, je bank, ...
  8. Probeer je Concept Map uit te leggen aan vrienden en medestudenten om te controleren of je werkelijk begrijpt wat er opstaat en wat de verbanden zijn. Of nog beter: Laat je vrienden en medestudenten vragen stellen aan jou over je eigen Concept Map, die jij dan mag beantwoorden! :-) . Hehehe...