Beste studenten,

Dit is de afsluitende huiswerkopgave van het eerste semester. De meeste zaken die we in de lessen hebben gedaan komen hierin terug. Het is vooral een opfris-opdracht. Maak gebruik van de website (werkmodellen!), het boek en je aantekeningen.

Je mag deze opgave in tweetallen maken. Vermeld aub duidelijk bij inleveren de namen.

Wees aub niet zo dom/kinderachtig om te gaan meeliften met een ander. Dat breekt je op. Werk samen. Bij de afsluiting van het tweede semester ben je op jezelf aangewezen. Je krijgt dan een vergelijkbare opdracht die je op eigen kracht moet maken. Geen genade... ;-)

Maak de benodigde aantekeningen in de partituur. Je mag dat doen met een PDF-editor (zoals Adobe-Reader of Voorvertoning Mac) of op papier (LEESBAAR GRAAG) met potlood/pen. Licht in een document je aantekeningen in de partituren toe.

Inleveren geschiedt digitaal op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Op elke copier binnen het PCC kun je scannen naar een PDF-bestand, en dat vervolgens naar jezelf (en naar mij) sturen.

Alle benodigde geluidsvoorbeelden staan op deze PLAYLIST.

1. Analyse op vorm, structuur en textuur (Vivaldi)

Partituur

1. Maak duidelijk dat het een ritornellovorm is, door aan te geven waar ritornelli en episodes beginnen en eindigen.
  2. Omcirkel alle cadensformules en geef daarvan toonsoort, akkoordsymbolen en trapcijfers (incl. omkeringsaanduidingen en eventuele versierende elementen)
  3. Markeer de sequenzen als geheel met vierkante haken [ ] en de segmenten ervan met { }  .
  4. Geef aan waar een modulatie is voltooid en wat de relatie is met de vorige toonsoort (wat wordt er gewijzigd, wat hebben ze gemeenschappelijk (bijvoorbeeld spilakkoord(en)?

2. Analyse sonatevorm (Beethoven)

Partituur

Neem als uitgangspunt het sonatevormschema uit AHWM.

1. Markeer alle geledingspunten die te maken hebben met de vormdelen (expositie, doorwerking, reprise) en de geledingspunten daarbinnen (transitions, en de diverse episodes binnen de doorwerking).
  2. Hoe wordt er gebruik gemaakt van het fenomeen orgelpunt?
  3. Omcirkel alle cadensformules en geef daarvan toonsoort, akkoordsymbolen en trapcijfers (incl. omkeringsaanduidingen en eventuele versierende elementen)
  4. Markeer de sequenzen als geheel met vierkante haken [ ] en de segmenten ervan met { }  .
  5. Geef aan waar een modulatie is voltooid en wat de relatie is met de vorige toonsoort (wat wordt er gewijzigd, wat hebben beide toonsoorten gemeenschappelijk (spilakkoord(en)?
  6. Wat gebeurt er in de doorwerking met:
    thematisch materiaal
    textuurkenmerken (werken met motieven, verhoudingen tussen diverse stemmen, zoals imitatie)?
    harmonie: (chromatiek, suggereren of tijdelijk verhuizen naar andere toonsoorten)?
  7. Er zit een dominantenketen in verborgen: waar en met welke akkoorden (geef de akkoordsymbolen)?

3. Analyse fuga (Bach)

Partituur

1. Markeer alle thema-inzetten en bepaal van elke thema-inzet aan welke toonsoort die inzet te relateren is
  2. Is de eerste beantwoording tonaal of reëel?
  3. Markeer alle divertimenti
  4. Wat gebeurt er in de divertimenti zoal?
  5. Omcirkel alle cadensformules en geef daarvan toonsoort, akkoordsymbolen en trapcijfers (incl. omkeringsaanduidingen en eventuele versierende elementen)
  6. Markeer de dominantenketens en geef met akkoordsymbolen weer welke akkoorden worden gebruikt.

4. Auditieve analyse

Je mag een keuze maken uit de volgende twee composities

Edvard Grieg - Sigurd Jorsalfar deel 3. Opname (mp3)

Tchaikovsky - Suite no. 1 deel 6. Opname (mp3)

1. Geef aan waar de geledingspunten zitten.
  2. Maak duidelijk hoe sterk ze zijn: groot (V), middel (v), klein  ( | ).
  3. Beschrijf hoe de componist omgaat met herhaling, variatie en contrast en met welke middelen hij/zij dat doet.
  4. Maak een letterschema van de vorm (zoals bij Neville's Waltz).
  5. Welke textuurkenmerken hoor je en waar (sequens, cadens, imitatie, orgelpunt, versiering/omspeling etc. )?
  6. Welke toonsoorten komen voorbij?

NB Ik zou adviseren om gebruik te maken van Audacity en label tracks te maken voor:

• geledingspunten
  • letterschema
  • textuurkenmerken
  • toonsoorten
  • extra label tracks voor aanvullende zaken die je nog kwijt wilt.

Kies je voor de papier en potlood aanpak: neem dan ook de tijdsaanduidingen in je schema op.

5. Lokaliseren versieringstonen binnen harmonische zetting (Bach-koralen)

1. WO 33 (pdf) Omcirkel de voorhoudingen en doorgangstonen (geef ze aan met vh en dgt)
    opname
  2. WO 53 (pdf) Omcirkel de doorgangstonen en wisseltonen (geef ze aan met dgt en wt)